Zichtbaarheid online vergroten met SEO

Professionele website laten maken
Studio Maatmerk Logo

Geschreven door Lars

Marketing

25-09-2021

De zichtbaarheid online vergroten: SEO en SEA

Jouw zichtbaarheid online vergroten kan op diverse manieren. De twee belangrijkste vormen om zichtbaarheid online te vergroten in de zoekmachines, zijn SEO en SEA. De afkorting SEO staat voor “Search Engine Optimization” en de term SEA staat voor “Search Engine Advertising”.

In deze blog richten wij ons op de kansen en mogelijkheden die SEO te bieden heeft. Toch is het goed om de twee vormen eerst even naast elkaar te zetten, voordat we hier dieper op in gaan. In tegenstelling tot SEA is SEO geheel gratis. Bij SEA trek je als bedrijf eenvoudig meer verkeer naar je website, als je daarvoor maar betaalt. Door Google te betalen voor elke ‘click’ op jouw advertentie genereer je meer bezoekers.

  • SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten
  • SEA betreft betaalde zoekresultaten (advertenties)

Je kunt relatief eenvoudig een advertentie aanmaken en ervoor zorgen dat mensen kennis maken met jouw merk. Het is hierbij belangrijk dat je de advertentie zo inricht dat het past bij jouw dienst of product. Het gaat erom dat de juiste boodschap is gericht aan de juiste persoon op het juiste moment. Het heeft weinig nut om Google te betalen voor bezoekers die niets op een pagina zullen aanschaffen omdat de advertentie niet aansluit bij het aanbod.

We hebben in een notendop de basis van SEA besproken. Is meer verkeer naar je website toe trekken ook zo ‘gemakkelijk’ met SEO? Ja en nee! Het is geheel gratis en als er een goede basis staat op je website, kan het zo zijn dat je een standaard aantal bezoekers per maand naar je website toe leidt. Toch dien je er tijd en energie in te stoppen om zo ver te komen om jouw zichtbaarheid online te vergroten.

Zichtbaarheid online vergroten

Search Engine Optimization
Google deelt alle websites die er zijn in, doormiddel van een score, een SEO-score. Daarbij hanteert Google diverse metingen die de score uiteindelijk bepalen. Hier zit een behoorlijke techniek achter en het algoritme van Google is constant in ontwikkeling. Een belangrijk facet in het bereiken van een hoge SEO score heeft ermee te maken of andere websites jou aanbevelen. Je wordt sneller getoond als blijkt dat jij de zoeker vaak helpt aan een antwoord op een gestelde vraag. Doe je dit goed, dan gaat Google jou aanbevelen door je hoger in de zoekmachine te ranken.

Ook de factor autoriteit is bij SEO van groot belang. Autoriteit wordt door de automatische systemen van Google gemeten in hoelang mensen op jouw pagina verblijven en hoe vaak je wordt aanbevolen of doorgelinkt door andere websites. Ook zorgt de diversiteit aan beelden voor een hogere score binnen Google. Een pagina met alleen maar tekst vindt de bezoeker, en dus ook Google, moeilijk te lezen. Maak je hierbij gebruik van afwisseling, dan stem je dus zowel Google als de bezoeker tevreden. Een bezoeker die via Google een vraag stelt wil een snel en zo duidelijk mogelijk antwoord op zijn vraag ontvangen. Dus is Google hier ook naar op zoek. Er zijn heel veel manieren om deze SEO score te verhogen.

Jouw zichtbaarheid online vergroten met SEO?

Plan een vrijblijvende afspraak in om de mogelijkheden met ons te bespreken.

Meer Maatmerk.