Professionele website laten maken? 4 stappen voor een krachtige site

Website laten maken
Studio Maatmerk Logo

Geschreven door Emil

Websites

24-01-2022

Een professionele website laten maken – jouw digitale visitekaartje naar de buitenwereld. Het is een belangrijk startpunt voor (nieuwe) bezoekers en klanten om informatie te vinden of contact op te nemen. Klantinteracties starten steeds vaker digitaal, daarom is het belangrijk voor ieder bedrijf – groot of klein – om een professionele website met de juiste functionaliteiten te hebben. In deze blog behandelen we waar je op moet letten bij het laten ontwikkelen en onderhouden van een goede website dat jouw product of dienst optimaal weergeeft en/of verkoopt. Wij hebben hiervoor 4 hoofdstappen gedefinieerd in onze aanpak en helpen onze klanten hier graag bij. Wil jij ook een professionele website laten maken, bekijk hier wat we voor je kunnen betekenen.

  1. Merkelementen
  2. Doel & functionaliteiten
  3. Ontwerp
  4. Analyse & optimalisatie

1. Merkelementen
In een eerdere blog hebben we uitvoerig besproken waar op gelet moet worden bij het ontwikkelen van een sterk merk. Voorafgaand aan het realiseren van een website zijn er namelijk een aantal cruciale zaken om helder te definiëren, namelijk de algehele merkstrategie en de merkidentiteit. Deze laatste term, de merkidentiteit, gaat over de manier waarop een bedrijf de merkstrategie communiceert naar de buitenwereld met beelden, berichten en beleving. Een aantal voorbeelden van de elementen die onderdeel uitmaken van de merkidentiteit zijn:

  • Logo
  • Kleuren en lettertypen
  • Vormelementen, patronen & iconen
  • Content en berichtgeving
  • Advertenties
  • Etc.

De merkidentiteit is als een fundament voor de website, omdat het richting geeft aan het design, de content, look & feel, en dus invloed heeft op welke kleuren, vormen, logo’s enzovoort er worden gebruikt. Kun je hier hulp bij gebruiken? Bekijk dan hier onze diensten, of: een professionele website laten maken.

2. Doel & functionaliteiten
Na het scherpstellen van de merkstrategie en merkidentiteit moet het doel van de website bepaald worden. Dit doel heeft namelijk invloed op welke functionaliteiten er gerealiseerd dienen te worden. Is het doel om bezoekers te informeren of wil je een product of dienst verkopen? Moeten er contactmogelijkheden worden aangeboden, bijvoorbeeld telefonisch, per mail, of nog beter – via Whatsapp of chat? Het aansporen tot actie op een website gebeurt door middel van Call-to-actions (CTA’s), daarom moet vooraf goed doordacht zijn wat je als bedrijf wilt dat de bezoeker komt doen op de website.

Nadat het doel van de website helder is omschreven en dit is vertaald naar de functionaliteiten, kan de ontwerpfase worden gestart. Wij adviseren daarnaast een standaard set aan functionaliteiten die onze klanten in de meeste gevallen afnemen om meer klanten te genereren. 

  • Laadsnelheid optimaliseren: Gemiddeld 53% van de mobiele bezoekers haakt af wanneer het laden van een pagina 3 seconden of langer duurt. Het is daarom erg belangrijk dat de website snel laadt om niet onnodig bezoekers te verliezen.
  • Google mijn bedrijf: Omdat Google de nummer 1 zoekmachine is en bezoekers veelal via Google binnenkomen is vindbaarheid en zichtbaarheid via deze zoekmachine cruciaal voor een professionele indruk. Wij helpen bedrijven hun bedrijfsinformatie, foto’s, diensten en reviews zichtbaar te maken.
  • Whatsapp functionaliteit: Een veelgevraagde functionaliteit is de mogelijkheid tot interactie met de klant via Whatsapp.
  • Google Analytics: Google Analytics bevat functies die gebruikers helpen trends en patronen te identificeren in hoe bezoekers omgaan met de websites. 
  • SSL: ook wel ‘Secure Sockets Layer’ wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen de server en een internetbrowser waardoor de gegevens worden beveiligd.
Een professionele website laten maken
Google mijn bedrijf | Professionele website laten maken

3. Ontwerp
Een bekend motto als het aankomt op het ontwerpen van websites is KISS – keep it simple stupid. De gedachte hierachter is om het design zo simpel mogelijk te houden en alle onnodige complexiteiten achterwege te laten. Het gaat hier om het neerzetten van een duidelijke propositie: wat kan een klant verwachten? Tegen welke voorwaarden? Welke vragen zou een klant hierbij kunnen hebben? Het kan helpen om de beoogde doelgroep te betrekken bij het ontwerpproces en (potentiële) klanten de website tussentijds te laten zien en feedback te laten geven, klant-centrisch ontwerpen noemen we dit ook wel.

Wat daarnaast helpt bij het opzetten van een duidelijke website is het definiëren van een duidelijke paginastructuur – welke pagina’s zijn er nodig om alles uit te leggen en hoe linken deze pagina’s aan elkaar? Het helpt om voorafgaand aan het opzetten van de website een duidelijke architectuur op te stellen dat aansluit bij het doel van de website en de CTA’s. Daarnaast dient per pagina de Seach Engine Optimization (SEO) te worden doordacht om te bepalen op welke zoekwoorden (keywords) je wilt dat mensen jouw website vinden in zoekmachines. Meer informatie hierover in deze blog.

4. Analyse & optimalisatie

De laatste fase betreft het analyseren van de prestaties van de website en het optimaliseren ervan. Op welke pagina’s vallen bezoekers af, waar blijven ze hangen en waar kopen ze een product of dienst? Hoe lang zijn ze op de pagina’s aanwezig? Hoe navigeren ze? Dit zijn onderzoeksvragen waarbij Google Analytics goed kan helpen. Google biedt een duidelijk en visueel overzicht in hun tool om deze vragen te beantwoorden en de website te optimaliseren. 

Klantinterviews of reviews zijn daarnaast waardevolle kwalitatieve inzichten die je bij bezoekers kunt uitvragen om erachter te komen of de website voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn positieve aspecten van de website? Hoe kan de website verder verbeterd worden? Na het optimaliseren van de website op basis van kwantitatieve en kwalitatieve inzichten ben je klaar om jouw merk meer zichtbaarheid te geven.

Heb jij hulp nodig bij een of meerdere bovenstaande stappen en wil je een professionele website laten maken? Laat ons je helpen om jouw merk te versterken en nieuwe bezoekers en klanten te genereren.

Een professionele website laten maken

Meer Maatmerk.