Je merkzichtbaarheid vergroten in 3 stappen

Bouw je merk
Studio Maatmerk Logo

Geschreven door Emil

Branding

07-11-2021

Je merkzichtbaarheid vergroten met:

Een sterk merk

Een merk wordt gedefinieerd als de algemene perceptie van een bedrijf door de klant. De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, omschrijft het als: “Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.” Je merk is dus je reputatie en het zorgt voor herkenbaarheid, onderscheidend vermogen, inhoud, betekenis en emotie bij je klanten.

Bij het ontwikkelen en onderhouden van een professioneel merk komen veel aspecten kijken. Een sterk merk is goed in staat om de merktbelofte waar te maken en bewustzijn bij (potentiële) klanten te creëeren over het bedrijf, om vervolgens een product of dienst te verkopen dat toegevoegde waarde biedt aan het leven van de klant. Om dit bewustzijn te creëeren zijn strategieën en campagnes nodig met het beoogde doel om een unieke en blijvende impressie achter te laten bij de klant.

Bedrijven die erin slagen om een blijvende impressie achter te laten bij de klant, zijn er goed in de klant te triggeren en op een authentieke manier te verbinden met belangrijke aspecten in het leven van mensen. Het merk raakt dan drivers als onafhankelijkheid, creativiteit, gezondheid, schoonheid, kennis, verbondenheid etc.

Een merk op maat

Om een sterk merk neer te zetten en te onderhouden is het cruciaal om kritisch over de volgende onderdelen na te denken:

  1. Merkstrategie
  2. Merkidentiteit
  3. Marketing

01. De merkstrategie vormt de basis voor een betekenisvol, sterk merk. Het brengt in kaart waar het merk voor staat, wat de belangrijkste kernwaarden zijn en wat de lange termijn visie is. Daarbij omschrijft het hoe een bedrijf zich differentieert en dus wat het anders, gedenkwaardiger, betrouwbaarder maakt dan bestaande partijen op de markt. Ook omvat het het doel van de organisatie is, wat de beloften zijn, hoe bestaande klantproblemen zullen worden opgelost en hoe waarde zal worden toegevoegd aan het leven van klanten.

De merkstrategie kan worden gezien als de blauwdruk voor hoe het bedrijf wilt dat de wereld het aanschouwt. Een allesomvattende en effectieve merkstrategie houdt rekening met de onderstaande onderdelen:

  • Purpose / doel: Wat is het bestaansrecht? Wat maakt het anders dan anderen? Welk probleem lost het op? Waarom zouden mensen hier iets om geven? Wat zijn de kernwaarden van de organisatie?
  • Concurrentieanalyse: Welke concurrenten bieden een soortgelijk(e) product / dienst aan en wat zijn hun sterktes en zwaktes?
  • Beoogde doelgroep en segmenten: Voor welke doelgroep is het product / deze dienst bedoelt?
  • Merk boodschap & verhaal: Wat is het verhaal achter het merk en met welke boodschap wordt dit gecommuniceerd?
Je merkzichtbaarheid vergroten

02. De merkidentiteit is de manier waarop een bedrijf de merkstrategie communiceert naar de buitenwereld met beelden, berichten en beleving. De elementen van de merkidentiteit moeten consistent over alle kanalen worden toegepast, zodat een bedrijf herkenbaar is. Hierbij kun je denken aan de volgende onderdelen:

  • Logo
  • Kleuren en lettertypen
  • Vormelementen, patronen & iconen
  • Website design
  • Content and berichtgeving
  • Advertenties
  • Productverpakking
  • Etc.

03. Marketing is de manier waarop bedrijven hun producten en/of diensten onder de aandacht brengen bij het publiek. Hierbij is het van belang dat de juiste boodschap wordt verstuurd naar de juiste doelgroep op het juiste moment. Het overbrengen van een boodschap kan via verschillende kanalen en door middel van (digitale) marketingactiviteiten. Samen zijn deze activiteiten fundamenteel in het verkrijgen van merkherkenning en groei.

  • Klantervaring (bijvoorbeeld de website)
  • SEO & Content Marketing
  • Social Media Marketing
  • Email Marketing
  • Betaalde advertenties (SEA)
Een succesvol merk

Een succesvol merk slaagt erin om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Het product of de dienst wordt onmisbaar in het leven van de klant en het lukt de concurrentie moeilijk of niet om klanten over te nemen. Er zijn meerdere manieren om te meten hoe het merk presteert, hieronder een aantal voorbeelden van belangrijke metrics.

  • Customer lifetime value: De totale waarde (€) van de klant over de gehele periode als klant bij een bedrijf.
  • Repeat purchase rate: Het percentage klanten dat meer dan eens bij hetzelfde bedrijf heeft gewinkeld.
  • Customer retention rate: De periode dat een bedrijf in staat is om een klant vast te houden.
  • Customer retention cost: De kosten om een bestaande klant nieuwe aankopen te laten doen.
  • Churn rate: De mate waarin klanten uitstromen en dus producten/diensten afnemen bij concurrenten.
  • Net Promoter Score: De intentie van de klant om jouw bedrijf aan te bevelen bij vrienden, familieleden of collega’s.
  • Customer Satisfaction Score: De klanttevredenheid score, dit kan worden gemeten over verschillende facetten.
  • Customer Effort Score: De hoeveelheid moeite die de klant heeft ondernomen om een bepaalde actie uit te voeren

Kun jij hulp gebruiken bij het versterken van jouw merkstrategie, identiteit of marketing? 

Plan een vrijblijvende kennismaking om je wensen en behoeften met ons te bespreken.

Meer Maatmerk.